BIP Wiadomości :: Aktualności PODSTAWOWE ZASADY H..AŻEŃ GRYPOPODOBNYCH
Lista artykułów

PODSTAWOWE ZASADY HIGIENY W PROFILAKTYCE GRYPY i INNYCH ZAKAŻEŃ GRYPOPODOBNYCH

PODSTAWOWE ZASADY HIGIENY W PROFILAKTYCE GRYPY i INNYCH ZAKAŻEŃ GRYPOPODOBNYCH

W JAKI SPOSÓB GRYPA SIĘ PRZENOSI?

Wirusy grypy mogą utrzymywać się:

  • na powierzchniach gładkich, typu stoły, blaty kuchenne, klamki drzwi, powierzchnie metalowe lub plastikowe nawet do 24 godzin ( średnio 8-14 godzin),
  • na powierzchniach porowatych do 12 godzin ( średnio 4-6 godzin),
  • na ubraniach, chustach i chusteczkach wielokrotnego użycia do 15 minut,
  • na powierzchni rąk 5-8 minut.
  • Wirusy grypy złożone są z maleńkich cząsteczek, które mogą się przenosić w kropelkach pochodzących z twojego nosa i ust, gdy kaszlesz lub kichasz.
  • Jeśli kaszlesz i kichasz bez zakrywania nosa i ust jednorazową chusteczką, kropelki te mogą się rozprzestrzenić,  narażając inne osoby na ich wdychanie.
  • Jeśli kaszlesz czy kichasz w dłoń, kropelki te wraz z zawartymi w nich wirusami łatwo się przeniosą z twojej ręki na wszystkie dotykane przez ciebie powierzchnie, na których mogą przeżyć przez dłuższy czas

Złap, Wyrzuć, Zabij!

  • Złap (wirusa w chusteczkę higieniczną jednorazowego użytku)
  • Wyrzuć (chusteczkę higieniczną do kosza)
  • Zabij (wirusa poprzez umycie rąk pod ciepłą płynącą z kranu wodą przez 20 sekund, po uprzednim dokładnym namydleniu rąk do wysokości nadgarstków, mydłem lub innym środkiem dezynfekującym)

Objawy grypy:

  • podwyższona temperatura, dreszcze,
  • katar z płynną wydzieliną lub zatkanym nosem,
  • ból głowy,
  • bóle mięśniowe i stawowe,
  • bóle gardła,
  • nudności, wymioty i biegunka

Pamiętaj:

  • O dobrze zbilansowanej diecie, bogatej w witaminy, minerały i składniki odżywcze pozwalające zachować równowagę układu odpornościowego, (bazę diety powinny stanowić produkty zawierające duże ilości białka np. mięso, drób, ryby, jaja, sery).
  • Dieta powinna zawierać owoce takie jak: jabłka, grejpfruty, cytryny oraz kiwi.
  • Szczególne znaczenie dla wzmocnienia układu odpornościowego mają witaminy C, E.
  • Sen i odpoczynek wzmacnia i regeneruje organizm: optymalna dawka nocnego odpoczynku w przypadku dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest większa niż u dorosłego i wynosi 9 – 11 godzin.
  • Aktywność fizyczna; zaleca się, aby codziennie niezależnie od pogody, spędzać przynajmniej godzinę  na powietrzu. Należy zachęcać dzieci i młodzież do aktywności fizycznej. W okresie wzrostu i rozwoju młodych osób należy unikać zbyt forsownych, mocno obciążających sportów.
  • Należy zadbać o odpowiedni ubiór ze szczególnym zwróceniem uwagi na okrycie głowy, okrycie tułowia, a także na ciepłe i nieprzemakalne obuwie.

Nie daj się grypie – przestrzegaj zasad

  • Jeśli jesteś chory – zostań w domu!
  • Zasłoń swoje usta i nos chusteczką higieniczną, kiedy kaszlesz lub kichasz.
  • Myj często ręce mydłem i ciepłą wodą ( przez około 20 – 30 sekund).
  • Jeśli masz objawy grypopochodne takie jak: gorączka, ból gardła, kaszel, ból mięsni, dreszcze – SKONTAKTUJ SIĘ Z LEKARZEM!
  • Unikaj bliskiego kontaktu z ludźmi, którzy mają objawy grypopochodne.
  • Wyrzucaj chusteczki higieniczne natychmiast po użyciu do kosza.
  • Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się drobnoustrojów, unikaj dotykania rękami oczu, nosa i ust.
  • Wietrz pomieszczenia, w których przebywasz 3-4 razy dziennie przez około 10 minut!
  • Poddawaj się szczepieniom przeciwko grypie! (Szczepionka pozwala uniknąć chorób a przede wszystkim poważnych powikłań układu oddechowego, zaburzeń pracy serca, niewydolności nerek i powikłań neurologicznych).
  • Dbaj o siebie, ubieraj się odpowiednio, dużo śpij, unikaj stresu, pij dużo płynów, zdrowo się odżywiaj i bądź aktywny fizycznie

Aktualna sytuacja epidemiologiczna grypy i podejrzeń zachorowań na grypę znajduje się na stronach internetowych NIZP-PZH:  www.pzh.gov.pl w zakładce „Meldunki epidemiologiczne/ Grypa i podejrzenia grypy.

 

PODSTAWOWE ZASADY HIGIENY W PROFILAKTYCE GRYPY i INNYCH ZAKAŻEŃ GRYPOPODOBNYCH Ulotka - Pobierz

CHROŃ PRZED GRYPĄ SIEBIE I INNYCH - Pobierz

Powrót do góry strony Ilość wyświetleń: 2073
  • Data opublikowania : 2013-01-04 12:58:10
  • Data ostatniej modyfikacji : 2014-04-10 12:40:46
  • Informację wprowadził : Nikończuk Paweł
  • Odpowiedzialny za treść : Opiela Renata
  • Podmiot udostępniający informację : WSSE Szczecin


Zgodność z rozporządzeniem: W sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych

Projekt i wykonanie: WSSE Szczecin, Sekcja Informatyki; telefon 91 462 40 60 w 159

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2011-2013

Wersja serwisu 0.1.12, Problemy, uwagi bądź propozycje proszę zgłaszać na adres: wsse.szczecin@pis.gov.pl